Ez a házidoli még nem tudom, hányas lesz .... de ha elfogadható, akkor ideírom, és letölthetitek :O)
Médiaismeret házidolgozat Esti Showder Fábry Sándorral - műsorelemzés-
Mint azt a neve is tükrözi, ez egy show, egy szórakoztató műsor. Alapvetően ez a megállapítás igaz is a műsorra, ám médiatényezőként funkciója sokrétűbb, logikája és ellentmondásai összetettebbek.Vajon mi célt szolgálhat? Kinek szól? Mennyire találja meg célközönségét? Hogyan hat az emberekre? Miért fontos a nézőknek? Miért fontos a tévécsatornának? Egy általános epizód alapjában véve négy részre tagolódik: viccekkel, "humorbonbonnal" nyit, amit a különös, nem szokványos vagy egyszerűen őrült tárgyakat bemutató "design center" követ;eztán sztárvendégek beszélgetnek a "házigazdával", szórakoztató formában, mókás történetekkel fűszerezve; végül a műsort - igazi show-elemként - egy hazai előadó vagy zenekar élő fellépése zárja; miután a műsorvezető megköszöni a vendégek jelenlétét, és elbúcsúzik. CÉLja valóban, hogy kéthetente csütörtök esténként elszórakoztassa a munkától meggyötört, fáradt felnőtteket, az otthon ülő nyugdíjasokat és a nevetni vágyó fiatalokat egyaránt. Tehát célközönsége a korosztályok legzélesebb skálája. Az ifjúságot a design center, a dolgozó felnőtteket a politikai viccek, a kormány kifigurázása és szókimondóan ironikus, tréfás és találó bocskondiázása; míg az idősebbeket inkább fiatalságuk idejének színészei, zenészei, humoristái, sportolói, írói, költői és képzőművészei, koruk tinédzsereinek "bálványai" érdeklik ( hiszen az interjúk legnagyobb hányada őket mutatja be ). MÉGSEM tud mindenkit leültetni a televízió elé. Ennek oka az emberek korában és a pártok közti hovatartozásában rejlik; de ugyanennyire fontos a nézők naprakészsége. Az erősen jobboldali töltés elidegenítheti a baloldallal szimpatizálókat. A gyerekeket nem érdekli a politika; a középiskolás korosztály pedig a vendégek közt nem találja kedvenceit ( aminek részben Amerika befolyása az okozója, világhírű sztárjaival, mindenhová eljutó "termékeivel"; részben pedig a hazai filmipar, hiszen új magyar film kevés készül, a régiek viszont feledésbe merülnek ). Az idősebbeknek kellemes szórakozást nyújt a műsor; talán csak a design center köti le őket kevéssé. A megértéshez szintén kell, hogy tisztábn legyünk napjaink politikai és egyéb közéleti eseményeivel; egy tévét amúgy nem nagyon néző egyén például olykor a vicceken sem tud nevetni, mert fogalma sincs, hol bennük a poén ( úgy tapasztalom, ez főképp az én korosztályomra jellemző, illetve a kisebbekre ). Logikus felépítésével MÉGIS képes megtalálni célközönségét. Ennek van még egy titka: a "házigazda", a "showman" személye. Fábry Sándor egy értelmiségi, németszakos tanár, aki mind politikai, mind művészeti, szellemi téren otthon leli magát; mindamellet jó humorérzékkel és finoman ironizáló készséggel van megáldva. Fontos, hogy a nézők becsüljék, szeressék a műsorvezetőt, necsak a kitudjahonnan szalajtott Mónikát vagy a folytonosan a súgógépet szuggeráló és vigyorgó Bochkor-Boros párost lássák benne; ehhez a show-hoz tehát értelem szükségeltetik. A showman megjelenése is fontos; az öltönnyel szemben egyre általánosabbá válik a póló vagy a felül kigombolt zakó farmernadrággal, fiatalos lazasággal. Ezen a tényen eme műsor elegánsan emelkedik fölül, a komoly látszatot humorral, jókedvvel és iróniával töltve meg. Egyértelmű, hogy a NÉZŐKNEK mért fontos: kulturált szórakozási lehetőség, pihentető esti program. Kérdéses azonban, hogy miért kell a TÉVÉCSATORNÁNAK. Ez a műsor főműsoridőben fut egy kereskedelmi csatornán, mely köztudottan a baloldali média kezében van. Megtűrésének praktikus oka lehet a nézettség - és ezzel a bevétel - növelése is. Taktikai, politikai oka lehet, hogy ellensúlyozza a csatorna többi műsora ( pl. Heti Hetes, a nemkevésbé elfogult hírősszefoglalók ) által teremtett baloldali összképet, pártfüggetlenség érzését keltve ezzel a nézőben, hogy ne politikai irányultsága alapján essen megítélés alá a telvízió. Szintén lehetséges politikai ok, hogy beindulása után rossz fényt vetett volna a magyar médiára, ha leveszik a műsorról a sikeres jobboldali töltetű esti show-t. Tehát célja a szórakoztatás mellett a csatornahovatartozásának elkendőzése is. Noha az Esti Showder jelentős színfolt a maga csatornájának palettáján, a nézőkre gyakorolt HATÁSÁT nem tartom nagymértékűnek. Általánosságban is úgy találom, hogy a nem filmértékű TV-sorozatok nem képesek mély nyomot hagyni közönségükben, hiszen nem fejeznek ki valóságos érzelmeket ( gondoljunk itt például az érdemtelenül nagy népeszerűségnek örvendő szappanoperákra, melyek már folynak a túláradó érzelmességtől, ami egyáltalán nem természetes ) és képanyaguk sem oly gazdag. Ellenben, véleményformálásunkat segítheti, szórakoztat, és bepillantást nyerhetünk közismert honi személyiségek életébe, gondolatvilágába.
Mi TETSZIK nekem benne, és min VÁLTOZTATNÉK? Ami a fantáziámat rabul ejtő design center-en kívül tetszik nekem, az leginkább a stúdió berendezése. Minden valamitis magára adó televíziós beszélgető show-nak fontos a látszata, kinézete. Az oly sok helyen látható fotelok, kanapék - mint a vendégek ülőhelyei - oldják a hangulatot, otthonossá, már-már családiassá teszik a helyiséget. Itt azonban egy nagyszerű újítást is megfigyelhetünk: a műsorvezető íróasztala "katedraként" a show könnyed alaphangulatával disszonáns, iskolás komolyságot sugall. A politikához kötődő humort is nélkülözhetetlen tényezőnek érzem, mert ez az ifjúság nevelésének szerves része. Lenyűgöző ugyanis, amit a művészien megformált irónia az emberben alkotni tud: egyszerre tanít, művel és nevel. A korombéli - magukat már nem annak érző, de mégiscsak - gyerekek még nem látnak át a szitán, melyet a közéleti szereplés jelent; nem tudják, kinek higgyenek, és kinek ne. Ám ha a tréfán keresztül ráéreznek egyik vagy másik párt fonákságaira, jogosan kigúnyolható mivoltára, már jó úton indulnak a felelősségteljes felnőtt magyar polgárrá válás útján. A műsor menetével kapcsolatban nincsen kifogásom. Változtatásokat eszközölnék azonban a rendhagyó adások ( főleg "ki mit tud?" jellegűek ) terén. Ezek helyett pályázatot hirdetnék meg, minek nyerteseként egy-egy ember kipróbálhatná magát a rendezésben, egy alkalomra átrendezhetné mind a műsort, mind a stúdiót. Évente nehányszor feltétlenül kreatív és szükséges ötletnek tartanám ezt. Ez a változtatás ugyanis kissé művészi síkra terelné a szórakoztatóipar me gyöngyszemét, mégsem veszítene nevettető erejéből.
Más talkshow-kal összehasonlítva, sokkal komolyabb, igényesebb, érdemesebb program. Például összevetve a Szulák Andrea Show-val, vendégei is sokkal szimpatikusabb egyének és nem lapos butaságokat kérdez tőlük, hanem jóérzéssel, jóízzel kinevethető történetek elmesélésére ösztönzi őket.
Az Esti Showder egy minden korosztály számára kulturált szórakozást kínáló műsor, mely teljességgel megállja a helyét még a baloldali média közegében is.
***********************************************************************************************************************************************************
|